:: Setakat ini belum dirancang Khas untuk ruangan ini.. namum, sebagai memenuhi ruang yang ada, ku paparkan perkongsian Ilmu dan Pengalaman yang di catat oleh Murabbiku.. Ustaz Zahidin ... Semoga dapat manfaat semua :::

Rabu, 28 April 2010

WAL 'L-LAZINAHUM LI 'L-ZAKATI FAA'ILUNA




KYUSUK MENGHAYATI MAKSUD AYAT 4 : SURAH AL-MU'MINUN DALAM USRAH YANG DIADAKAN SECARA BERGILIR-GILIR DARI RUMAH KE RUMAH SAHABAT....
SOLAT BERJAMAAH MEMOHON RESTU DAN HIDAYAH DARI ALLAH DAN BERSYUKUR DI ATAS KURNIAANNYA KEPADA KITA.
BERBINCANG DAN BERFIKIR UNTUK MEMPRAKTIKKAN MAKSUD AYAT YANG DIBACA SECARA 'AMAL JAMA'IY..?
MERENUNG APA YANG TELAH KITA SUMBANGKAN UNTUK JAMAAH DAN PERJUANGAN ISLAM....?


USRAH WADAH 27 HB APRIL 2010 ( DI RUMAH ABAH DI KOTA BHARU, KELANTAN ) :
Bincang AYAT 4 : SURAH-AL-MU'MINUN : " Dan orang-orang yang mengerjakan ZAKAT ".

Salah satu daripada sifat orang-orang yang beriman ialah "تضحية" ( PENGORBANAN ) iaitu sanggup untuk mengorbankan JIWA, HARTA DAN RAGA mereka untuk jalan Allah. Sebab itulah al Imam As-Syahid Hassan Al-Banna meletakkan sifat ini ( pengorbanan ) ditangga yang kelima dalam RUKUN BAI'AH yang wajib dimiliki oleh setiap pimpinan gerakan Islam.

Memang mudah menyebut korbankan harta pada jalan da'wah. Tapi berapa ramai yang betul-betul melakukannya...? Sesungguhnya HARTALAH yang menjadikan ramai orang lupa diri, sombong, rakus, takabbur, ganas, merompak, membunuh dan alat melakukan maksiat dan dosa terhadap Allah.

Kerana harta juga Fir'aun mengaku dirinya sebagai tuhan. Oleh yang demikian janganlah kita menjadikan harta sebagai alat untuk memuaskan hawa nafsu. Ringankanlah tangan kita untuk 'INFAQ FI SABILILLAH' ( berderma untuk Jalan Alah). Kerana dengan cara tersebut akan dapat menguji dan membersihkan diri kita daripada sifat BAKHIL.

Terlalu sedikit sumbangan kita dalam bentuk " HARTA" dibandingkan dengan apa yang telah kita miliki dan belanjakan untuk kepentingan peribadi kita. Tengoklah pada RUMAH KITA, KERETA KITA, MOTOR KITA, BAJU DAN PAKAIAN KITA, HARI-HARI MAKAN PIZZA, MACDONALD,TIDUR DI HOTEL BESAR-BESAR, NAIK FLIGHT SAHAJA ( BAS TAK MAIN ) MAKAN DENGAN GARPU ( TANGAN TAK MAIN ), KEDAI MAMAK TAK DA KELAS, CAFFETERIA AMALAN BIASA, KASUT BERJENAMA, JAM BERJENAMA, BEG BERJENAMA ( SEMUA BARANG IMPORT ), GIRLFRIEND & BOYFRIEND DENGAN ANAK ORANG KAYA SAJA ( ORANG MISKIN DILETAK PILIHAN TERAKHIR ), KAHWIN BELANJA PULUHAN RIBU ( BUKAN MAIN DEMAND LAGI BAKAL EMAK MERTUA KITA TU ) dan banyak lagi contoh yang boleh kita senaraikan disini. Habis satu Facebook pun tak habis lagi...Maasya-Allah...!!! inilah yang kita bincang dalam usrah. Bagaimana hendak mengatasi penyakit 'HUBBUN DUNIA' umat yang bergelar ISLAM....!!!

Menyebut pasal derma ini, Abah teringat kepada TUAN HAJI BAKHIL dalam cerita LABU LABI arahan Allahyarham Tan Sri P Ramlee. Terdapat banyak pengajaran di sebalik kelucuan filem LABU-LABI.

Abah terbayang wajah Haji Bakhil ketika terbaring di atas katil semasa CIKGU MURNI datang meminta derma untuk Rumah Anak Yatim.....He..hehe..hehe..
Tuan Haji Bakhil........Haji Bakhil....,mudah-mudahan tidak wujud Haji Bakhil dalam keluarga Abah...Na'uzubillah..Insya-Allah.

WalLahu 'Alam. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Return top