:: Setakat ini belum dirancang Khas untuk ruangan ini.. namum, sebagai memenuhi ruang yang ada, ku paparkan perkongsian Ilmu dan Pengalaman yang di catat oleh Murabbiku.. Ustaz Zahidin ... Semoga dapat manfaat semua :::

Rabu, 28 April 2010

SIRI KE 2 "UNIVERSITY OF ABIM " (UoA) : SLOGAN PERJUANGAN

ILMU SEBAGAI SLOGAN PERJUANGAN

Era 70an merupakan era permulaan kepada kebangkitan Islam dalam bentuk gerakan di Malaysia. ABIMlah yang mempularkan istilah : Fundermental Islam, Tasawwur Islam, Islam Yang Syumul, Bersepadu (intergrated), Islamization Of Knowledge, Sistem Ekonomi Islam, Bank Islam, Universiti Islam, Gaya Hidup Islam, Sahsiah Islamiah. Malah Politik Cara Islam. Budaya Kerja Islam.Kurikulum Sistem Pendidikan Kanak-Kanak Islam . Sekolah Rendah Islam. Semuanya dicanang ke hulu dan ke hilir. Dilaungkan di dewan-dewan kuliah Universiti dan Kolej. Disuarakan di sudut-sudut pidato ( medan siswa ) di universiti. Termasuklah “Daulah Islamiah” (Negara Islam) dan Undang-Undang Islam/Sistem Pengurusan Islam ( Islamic Law / Islamic Management ).

Pada era 80an mula diseminarkan tajuk-tajuk yang berkaitan. Dikupas di dalam majalah, artikel, surat khabar, journel. Ditulis dan dibentangkan di dalam kertas-kertas kerja seminar dan symposium. Ada yang dinamakan ‘Interlectual Discourse’.Tempat buat seminar atas ehsan pihak universiti dan sahabat-sahabat yang kebetulan mengajar di universiti. Pembentang tidak ada bayaran. Makan tidak disediakan. Peserta pula dikenakan pendaftaran. Anehnya, ramai pula yang daftar. Ada yang datang berjalan kaki. Naik motosikal Honda 70cc.Naik Bas Mini. Tompang kereta dengan isyarat tangan-“peace”.

Beginilah cara kita berdakwah dengan membudayakan ILMU sebagai pra syarat utama kebangkitan Islam. Maka tak hairanlah kenapa ABIM dicop 'Gerakan Elite'. Hanya orang-orang pandai sahaja yang layak menyertai ABIM ( sebenarnya tanggapan itu tidak benar sama sekali dan akan abah buktikan pengalaman bersama orang-orang kampong Tok Sabuh, Besut berusrah dalam kebun pisang di dalam siri akan datang-Insya-Alah ).

Diperingkat negeri dan daerah pula di adakan Tamrin, Usrah Gabungan, Muqaiyam, Qiamulail ( sebenarnya kita yang memulakan Program Qiamulail ) bagi memantapkan kefahaman ( sahabat-sahabat dan orang ramai ) terhadap ajaran Islam yang syumul ( lengkap ) atau disebut, “A Complete Way Of Life” ( Nizamul ‘l-Hayat ). Sahabat-sahabat pimpinan datang ( dengan duit belanja sendiri ) dari jauh untuk mengisi program dengan kereta sendiri ( buruk-buruk pula tu-tapi bodi kereta bertampung macam lembu kurap ) Asal jangan nampak karat sudah. Janji enjin hidup.O.K. la..

Ada model macam-macam. Yang famous Morris Minor, Volkswegen, Honda Bau Hulu, Mini Clubman, Opel Cadett, Mini Minor, Simcar ( enjin di belakang-kereta abah mula-mula pakai ), Jagguar, Pegiout, Volvo. Datsun dan lain-lain. Ada yang cerita kereta berasap kering air tangki. Ada yang tayar kereta nampak tiub. Di dalam kereta pula penuh berisi buku-buku dan file-file. Kain baju berselerak di atas kusyen kereta. Baunya, maasya-AlLah..! tuhan sahaja yang tahu. Setengahnya pula bila hujan tiris atas kepala, walaupun duduk dalam kereta. Muat penumpang macam tin sadin. Lengoh tak dapat nak cakap. Ada yang pakai tangan sebagai wiper bila hujan. Tapi yang best tu, buruk-buruk pun pakai rim sport. Sedih bercampur hiba apabila mengenangkan perngorbanan sahabat-sahabat itu. Kadang-kadang nak tergelak pun ada..ha..ha.!

Tapi walaupun letih kami puas. Jiwa kami tenang, terutamanya apabila lepas Solat Suboh, baca al-matsurat kubra ramai-ramai.Wajib dihafal pulak tu.Pagi riadhah pakai kain sarong dan ( maaf cakap ) ada yang tak pakai seluar dalam.Ha..ha..haha… Makan nasi dalam talam, sambil duduk bertimpuh ( ikut sunnah nabi ). Sahabat-sahabat berselera …tambah nasi…sampai ( licin ) kokok kerak..!!!.( kato ore klate ). Lauk cuma ikan lolong ( ikan mata besar ) goreng, kuah cair, goreng kacang panjang campur telur dan sedikit sambal.Tidak ada yang complain!

Abah sedih apabila teringat, Mahaguru abah Al-Fadhil Ustaz Sidiq tidur berbantalkan rehal ( tempat letak al-quran) di surau kampong Mengabang Telipot satu ketika dulu. Al-Fadhil Ustaz Abdul Halim El-Muhammady pakai tin milo kosong buat bantal. Tidak kiralah apa sahaja yang ada.Janji boleh buat bantal.Nyamok jangan berkira. Tampar sahajalah..!Pop..! pe…!.pop..! pe..! bunyi tampar nyamok. Ada yang tidur berdengkur macam dapur semawar ( sejenis dapur minyak tanah-guna pam tangan ). Ada yang asyik bermuzakarah hingga tepuk lantai dan tunjuk cari telunjuk terutama isu politik yang membabitkan PAS dan UMNO.

Beginilah cara kami berseminar. Simple. Very simple dan tawadhuk. Tak payah cari sponsor. Kami bayar yuran tamrin dan ada sahabat yang tak mampu bayar walaupun kadar $3.00 hingga $5.00 ringgit ( maklum sahajalah minyak kereta acap kali benar kering di tengah jalan, sebab meter minyak tak berfungsi-kereta antik la konon...he..hehe...). Ada juga kereta yang kering air tangki. Terpaksa ceduk air perigi dengan timba. Tak malupun walau mengaji sampai ke Madinah dan Azhar. Allahu akbar..!! Indah sungguh memori perjuangan ABIM.Semoga diterima Allah. Amin.( nanti akan abah ceritakan pengalaman pikul tiang, jahit atap nipah buat bangunan TASKI dengan sahabat-sahabat di keluaran akan datang-Insya-AlLah ).

Jamaah lain setakat yang abah ingat ( minta maaf ) hanya pandai bercakap. Petah berpidatio berapi-api. Baca ayat-ayat al-Quran, cair kata orang. Hadis Nabi hafal jangan berkira. Semangat ( berkobar-kobar ) saja hendak kepada Negara Islam, Politik Islam dan Undang-Undang Islam. Mereka hanya pentingkan popularity dan nama kumpulan.Orang lain semua salah, dia saja yang betul.Orang lain semua secular dan thagut, dia saja yang Islam.. Asyik ( nyohor ) tunjuk logo dan warna kumpulan mereka sahaja.Bendera bukan main besar. Tinggi pulak tu-atas pokok kelapa ( tinggi langgok ). Sayang, intinya mereka tiru dan ikut cara kita.

Ada yang utamakan janggut, kopiah, jubah dan sarban. Yang tak pakai kopiah kafir. Yang tak simpan janggut thagut. Yang pakai tali leher- tak syarie.Tak jelas dan sebagainya.Pakai songkok-sekular-thagut.Pen
dik kata semua yang kita buat tidak Islamik. Yang mereka buat ikut sunnah.Asli dan Islamik..! Abah senyap sahaja. Takse baloh dengan ore ( cakap kelate )..sabarlah kito…..

Abah teringat dekat sabahat abah akhi Anuar Tahir ( masa itu S/U Agong ABIM Pusat ) dituduh Thagut dan tidak syarei oleh pelajar-pelajar ektrim di Mesir. Dia dihalau dari dewan seminar. Dia kerap dilabelkan sekular, semata-mata kerana pakai songkok ( tak pakai kopiah dan sarban ). Nasib baik dia sabar.Nampak relax jah. Kalu abah jadi dio, tak tahulah nok jadi guano. Maklumlah darah keturunan Tok Janggut…! Pantang dicabar..Angkat kelewang ( parang panjang ) selalu ( serta-merta)…Allahu..Akbar…!!!!

Semasa muktamar di Kelang, Ustaz Zawawi Ali ( adik YB Dato’ Mustafa Ali, Terengganu ) naik di atas pentas dewan semasa muktamar sedang berjalan dan melaungkan takbir minta ditukar pimpinan ABIM yang dikatakan tidak Islamik pada masa itu. Abah tengok sabar sungguh pimpinan ABIM ketika itu. Senyap sahaja, terutamanya Mahaguru Abah Al-Fadhil Ustaz Sidiq. Kalaulah tidak kerana ketabahan dan kesabaran mereka, hancur jamaah kita. AlhamduliLah. Syukur ABIM semakin kuat.

Abah dan Kak Nah pernah juga terima panggilan telipon, bila angkat saja telipon tak diberinya salam, malah ditempikkan perkataan,”anta thagrut..! bersekonggkol dengan golongan sekular..! bertaubatlah ahli jamaah anta..!!”..Maasya-Allah…!!! Terkejut beruk abah. Mujur tak pengsan..!

Masa itu issue PAS ambil alih TASKI ABIM di Terengganu ( abah pada masa itu dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Pengelola TASKI Negeri Terengganu - mengambil alih jawatan daripada sdr. Zakaria Dagang - yang berpindah menyertai PAS Terengganu ). Habis Korikulum TASKI kita dicimplakkannya.Dia fotokopi isi dalamnya dan dia bubuh kulit dan logo mereka ( pedang bersilang ).Tapi kita sabar. Sebab mereka itupun bekas sahabat-sahabat ABIM kita. Sama-sama hendak kepada Islam.

Selepas itu abah turut melatih guru-guru taski dan dibekalkan kerpada PASTI. Kita tidak pernah berdendam dengan mereka. Kita selalu mengalah. Malas baloh kato ore Kelate. Bukan saperti sesetengah orang tu.Sampai sekarang pun, bila jumpa…gitu..gitu jah..! Jawab salam pun…bunyi dalam tengkok jah..! waa.. laikumu……salam. Dengar tak dengar…Astagfirullah al-‘Adzim..!

Rasanya elok abah nukilkan kembali pandangan kritis dan bermakna, Mahaguru Besar abah, Al-Fadhil Ustaz Sidiq Fadhil di dalam Ucapan Dasar Mukatamar ABIM, bertajuk :”Gerakan Islam Dekad ’90-an : Visi Dan Strategi” di Dewan Muktamar Pusat Islam Malaysia, Kuala Lumpur, pada 16-19 Ogos 1991.

Kata Al-Fadhil Ustaz Sidiq :

“ Sesungguhnya kita amat berbahagia dengan kurnia kesempatan menyaksi dan menghayati saat-saat yang penuh makna, saat berlalunya dua dekad yang sarat dengan catatan perjalanan sebuah harakah yang mewadahi aspirasi kebangkitan umat. Dekat pertama tahun-tahun ’70-an berintikan sejarah hempas pulas generasi pengasas-membina wadah, menyebar risalah dalam suasana yang serba payah. Sejarah bermula dengan kebangkitan sekumpulan anak muda terpelajar - elemen yang sedar dari masyarakatnya - yang tidak rela melihat Islam yang terus-menerus dipinggirkan, yang tidak tahan menyaksikan derita umat dalam kemiskinan dan keterbelakangan, yang kecewa dengan elite kepimpinan umat yang tidak punya visi sehingga Negara menjadi umpama bahtera megah yang kehilangan arah. Mereka tampil memperjuangkan Islam sebagai ad-Din yang syamil, dan mereka bangkit menggempur sistem-sistem warisan penjajahan. Kehadiran mereka sebagai penyuara aspirasi umat ternyata tidak disenangi oleh golongan yang berkepentingan. Banyaklah ranjau yang mereka lalui, berbagai tribulasi yang mereka alami termasuklah ujian pahit penahanan pemimpin utamanya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri. Malah kecenderungan juga usul mengharamkan gerakan ini. Ramai yang mengharapkan ABIM akan lumpuh. Ternyata ABIM tetap kuat, semangat juangnya semakin kental. Rupa-rupanya ketidakadilan terhadap ABIM dan pimpinannya itu telah meraih lebih banyak simpati dan dukungan yang semakin merakyat. Bertambah yakinlah kita betapa rapuhnya tipudaya manusia apabila berhadapan dengan tipudaya Allah yang mengungguli segala tipudaya mereka.

Dekad kedua-tahun-tahun ’80-an adalah era mencatatkan satu lagi ujian besar-aliran sederhana yang merupakan mainstream atau arus besar dalam gerakan ini menghadapi gugatan aliran radikal-emosional, suatu kemelut pertembungan aliran yang cukup mencemaskan. Ketika itu kita menyaksikan di sana-sini bermunculan kelompok-kelompok penangguk di air keruh yang mengambil kesempatan cuba membunuh kredibiliti ABIM sebagai sebuah gerakan Islam. Ada kalangan yang mengharapkan sekali ini habislah ABIM. Syukurlah, berkat kesabaran dan kegigihan kita semua, aliran sederhana ini dapat terus didominasikan. Penerimaan terhadap pendekatan sederhana semakin meluas, termasuk kalangan-kalangan di luar ABIM. Aliran radikal-emosional yang pada suatu ketika begitu dominan, kini semakin terpinggir. Malah ada orang-orang yang dahulunya mengencam hebat pendekatan sederhana kita itu kononnya sebagai mengkhianti prinsip, konon bersekongkol dengan sekularis taghut jahiliah, dan entah konon apa lagi, memperlihatkan karenah-karenah yang membenarkan kata-kata dulang paku serpih. ABIM tidak perlu besusah payah membela diri lagi, biarlah peristiwa-peristiwa sejarah itu sendiri speaks for itself.”

FIRMAN ALLAH :

“ Dan juga orang-orang Yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada Yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji Yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).”

( Al-IMRAN:AYAT 135 )

SIRI 3 AKAN DATANG...;Tajuk : " SEMANGAT KENTAL PEJUANG VATERAN ABIM " ( satu pengalaman yang sungguh indah dan menarik pikul tiang dan punggah pasir dengan basikal.......)
Insya-Allahu Ta'ala.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Return top